מהי חשבונית מקוונת ולמה חשוב לדעת עליה?

מהי חשבונית מקוונת ולמה חשוב לדעת עליה?

במשך שנים רבות השיטה הנפוצה ביותר למילוי ולהפקת חשבוניות מס הייתה על ידי פנקס חשבוניות ידני אותו מדפיסים בבית דפוס. כיום, בתי עסק רבים עברו לשיטה חדשה ומתקדמת יותר להוצאת חשבוניות מכל הסוגים, באמצעות תוכנה להפקת חשבונית דיגיטלית וירוקה. המומחים של מערכת Invoice4u הכינו עבורנו מדריך בנושא חשבונית אונליין, המדריך מספק מידע עדכני על שידור חשבונית מקוון, מהי חשבונית מקוונת, מהי חשבונית עצמית ועוד. בכל שאלה הנכם מוזמנים לפנות אלינו למידע נוסף.

מהי חשבונית מקוונת?

בשנים האחרונות החלו יזמים ובעלי עסקים רבים להפעיל אתרי סחר באינטרנט, כלומר אתרי מכירות מקוונים. לקוחות הרוכשים מוצרים או שירותים באתר המכירות ברשת האינטרנט משלמים לרוב באמצעות כרטיסי האשראי שלהם, לכן יש באתר המכירות המקוון מערכת לסליקה מקוונת. כדי לייעל את העבודה, בעלי אתרי המכירות באינטרנט שולחים ללקוחות שלהם חשבונית מקוונת, בדרך כלל באמצעות הדואר האלקטרוני. החשבונית הדיגיטלית חוסכת זמן עבודה ומשאבים שונים מאחר שאין צורך להדפיס את החשבוניות, לשלוח אותן בדואר וגם נמנעים מטעויות אנוש.  ראוי לציין כי החוק בישראל מחייב את העוסקים להגיש דיווח מפורט לרשות המיסים. התקנות קובעות כי עצמאים הנדרשים לנהל את פנקסי החשבונות לפי השיטה הכפולה, וזאת מכוח הוראות ניהול פנקסי חשבונות, חייבים לבצע שידור חשבונית מקוון , את הדיווח העוסק יכול לשדר בעצמו או על ידי מייצג מוסמך כמו רואה חשבון או יועץ מס. יש תוכנות התומכות באפשרות זו של שידור חשבונית מקוון, באמצעות קובץ 874PCN, לכן אם אתם מפיקים חשבוניות באמצעות תוכנה מקוונת עליכם לוודא שהמערכת תומכת באפשרות זו. כללי הדיווח שונו ולא ניתן לשדר קובץ אקסל או קובץ מסוג אחר.

האם היא חוקית?

בהחלט כן. חשבונית מקוונת תקפה ומוכרת על ידי רשויות המס בישראל, בדיוק כמו כל חשבונית רגילה. לאחר אישור חוק חתימה אלקטרונית בשנת 2001, ובעקבות התיקונים שנעשו בחוק בשנים שלאחר מכן, החוק כיום מאפשר לעוסקים להפיק ולשלוח חשבונית גם באמצעות דואר אלקטרוני, והעוסק חייב לחתום דיגיטלית על המסך החשבונאי לתיעוד העסקה טרם שליחתו ללקוח. חשוב לדעת כי ניתן להפיק חשבונית חוקית רק במערכת הפועלת על פי הנחיות משרד המשפטים, לכן יש לבדוק האם משתמשים בתוכנה מקוונת המאושרת על ידי רשות המיסים.

מהי חשבונית עצמית?

כל עצמאי חייב להכיר את סוגי החשבוניות המוכרים בחוק, ואחת החשבוניות המיוחדות שאינה מוכרת לעוסקים רבים נקראת חשבונית עצמית. העוסק מוציא לעצמו את החשבונית העצמית ועליו לדווח על העסקה לרשויות המס. בנוסף, לאחר הפקת חשבונית זו העוסק נדרש לשלם את המע"מ על העסקה המדווחת, ובאפשרותו לקזז מע"מ תשומות בגין העסקה שבוצעה. המטרה המרכזית של החשבונית העצמית היא לצורכי דיווח למע"מ, מאחר והתקנות מחייבות את העוסק לדווח לרשות המיסים על כל עסקה החייבת בתשלום מע"מ. במצב שבו העוסק מבצע עסקה עם צד שני שאינו רשום במע"מ, עליו להפיק את החשבונית העצמית, וכמובן שעליו גם לדווח על העסקה. מאחר שהעוסק משלם מס בגין העסקה, באפשרותו לקזז ממנה את מס התשומות במע"מ, כמובן אם הוא שילם מע"מ. זו גם הוצאה מוכרת המחייבת בדיווח למס הכנסה, אך הרישום שונה מאחר ואין זו הכנסה של העסק אלא רק הליך חוקי לדיווח ולהכרה בהוצאה.

בכל שאלה בנושא חשבונית מקוונת או בנושא רלוונטי אחר –  הנכם מוזמנים לפנות למומחים של Invoice4U. המערכת שלנו תומכת בהפקת חשבוניות דיגיטליות מסוגים שונים, כך תייעלו את העבודה ותיהנו מיתרונות רבים נוספים.