האם ידועים בציבור חייבים להתגרש "כדת משה וישראל"?

האם ידועים בציבור חייבים להתגרש "כדת משה וישראל"?

זוג ידוע בציבור הוא זוג שמבחינתו חי חיי זוגיות שלמים, אך ללא טקס הנישואין שמוגדר בחוק הישראלי. חלקם חיים כך כי אינם זכאים להינשא וחלקם אינם מעוניינים בחתונה שכזו.

מה קורה במקרים בהם זוג "ידוע בציבור" מעוניין להתגרש ? האם יש חובה להליך מוסדר דרך הרבנות והאם יש חובות נוספות במסגרת הפרידה שלהם?

הגדרתם של ידועים בציבור

בניגוד למה שהציבור הרחב נוהג לחשוב, מסביר עו"ד איתן ליפסקר כי מוסד הקשר של ידועים בציבור אינו מוסדר בחקיקה של מדינת ישראל. מעמדם של זוגות ידועים בציבור מתבסס בעיקר בזכות הפסיקה ובצורה הדרגתית משתווה לזוגות שנשואים על פי חוק.

אולם, חשוב כי לזכור שהמעמד אינו שוויוני באופן מוחלט וישנם שני מבחנים שעליהם לצלוח בכדי להיחשב כזוג "ידוע בציבור". כמו-כן קיימים ארגונים שמאפשרים קבלת תעודת זוגיות שתעיד על כך.

כמו-כן, ישנם זוגות שנישאים מחוץ לישראל בנישואים אזרחיים, והם זכאים להירשם כזוג נשוי במרשם האוכלוסין של מדינת ישראל. לפיכך הם יחשבו כזוג נשוי לכל דבר ועניין עם כל הזכויות הרלוונטיות ולא כידועים בציבור.

מהם הזכויות של ידועים בציבור?

למרות שמעמדם לא הוסדר בחקיקה, נראה כי הפסיקה מאפשרת להם זכויות ומקדמת את מעמדם החוקי של ידועים בציבור. בית המשפט יתייחס אליהם כידועים בציבור גם לאחר זמן קצר של חיים משותפים, אפילו מספר חודשים בודדים.

  1. זכויות להורים בזוגיות ידועים בציבור:
  • במידה ונולדים ילדים ביולוגיים לאנשים בזוגיות של ידועים בציבור, הם זכאים לאותן הזכויות כפי שמקבלים זוגות נשואים. כאשר מדובר בילדים מאומצים, עוד אין הסדר חוקי שמאפשר זאת.
  • בבית המשפט בבאר שבע צץ מקרה ראשון שקבע כי למרות לשון החוק, יש לאפשר לזוגות ידועים בציבור לאמץ ילדים. אך עדיין לא התקבלה הלכה מבית המשפט העליון.
  1. זכויות בחלוקת ירושה בזוגיות ידועים בציבור:
  • לזוגות ידועים בציבור, ישנה זכות לרשת זה את זה, בתנאי שיוכיחו כי קיים להם הסכם חיים משותפים, או שהם עומדים במבחנים שבפסיקה.
  • תנאי נוסף הוא, שאחד מבני הזוג לא היה נשוי לאדם אחר בעת הפטירה ושאין צוואה שקובעת דבר אחר.
  1. זכויות פנסיוניות של ידועים בציבור:
  • בתקופה בה זוגות רבים בוחרים שלא להינשא, מאותגרים כלל התחומים שמוסדרים כאשר כן עושים זאת, אחד מהם הוא הפנסיה וקצבת השארים. החוק הגדיר כי רק לבית הדין לעבודה יש סמכות לדון בכך, ורק בקרן הפנסיה.

כיצד ידועים בציבור מפרקים את החבילה?

משום שידועים בציבור 'אינם נשואים', הם לא נדרשים להתגרש בבית דין רבני. כמו כן, לא צריכים להתיר את נישואיהם בשונה אפילו מזוגות שנישאו בחתונה אזרחית. במקרים חריגים מאוד, ידרשו בני הזוג לגירושין במסגרת בית הדין הרבני ויינתן "גט לחומרא".

כאמור, משום שזוגיות של ידועים בציבור אינה מוסדרת בחוק, בעת הפרדת כוחות קיימים פערים רבים שעלולים לצוץ. למשל, חוק יחסי הממון אינו חל על זוגות אלו, והוא חל רק על זוגות שנישאו לאחר ינואר 1974. על זוגיות של ידועים בציבור תחול 'הלכת השיתוף'.

הלכת השיתוף אומרת שרכוש משותף שצברו במשך השנים בחייהם המשותפים יתחלק בניהם שווה בשווה. בכדי לבצע פעולה זו, הם נדרשים להוכיח כי ניהלו חיי זוגיות ופעלו למאמץ פרנסת המשפחה, ועבודות הבית.

ליווי משפטי 'בגירושי' ידועים בציבור

'גירושין' של ידועים בציבור הם עניין אישי. על זוג שחיי בצורה זו ומחליט לפרק את החבילה, לקחת זאת ברצינות המרבית כך שיושלמו בצורה הטובה ביותר לשני הצדדים. דווקא בגלל שהתחום אינו מוגדר בחקיקה, חשוב להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בתחום.

תהליך פירוק חבילה מעלה סיטואציות משפטיות רבות שהחוק יודע לתת להן מענה, וכאשר אין חובה לבצעו תחת מסגרת משפטית, מומלץ ואף חשוב ביותר להיעזר בעורך דין שידע לתת את הדגשים והליווי הנכונים.

עורך דין שמתחמה בגירושין, יוכל לדייק את התהליך שלא מוסדר בשום מקום אחר. כך תדעו מה החובות שמוטלים עליכם, כיצד לנהוג כאשר ישנם ילדים משותפים, ואיך תחלקו בינכם את הרכוש שצברתם בשנים שלכם יחד.

לאור האמור, אמנם אין חובה בחוק הישראלי לקיים טקס גירושין כדת משה וישראל כאשר מדובר בזוגות 'ידועים בציבור'. אך המורכבות שנובעת מחוסר החובה יכולה להוביל לפירוק זוגיות בצורה לקויה ולכן מומלץ לבצעה בליווי ובצורה שקולה שתיטיב עם כלל המעורבים.