מדריך להבנת המודל העסקי של חברת משלוחי אוכל

מדריך להבנת המודל העסקי של חברת משלוחי אוכל

סוף השבוע הגיע, ואחרי ששתיתם קצת בערב שישי, והתעוררתם בשתיים אחר הצהריים בשבת, כל מה שאתם רוצים עכשיו זה כמה ג'חנונים חמים עם ביצה קשה חומה ורסק עגבניות חריף.

אתם פותחים את הטלפון שלכם, ומבצעים הזמנה באפליקציית משלוחי אוכל, כשעשרים דקות לאחר מכן, השליח מצלצל בדלת שלכם ומושיט לכם שקית חמה וריחנית. סביר להניח שהסיפור הזה מוכר לכם.

הזמנת משלוחים הפכה לחלק בלתי נפרד מהחיים, ושליש מהישראלים מדווחים על הזמנת משלוחים מקוונים לפחות פעמיים בשבוע, ומאמר זה בוחן את היתרונות של חברה שמספקת שירותי משלוחים כמודל עסקי.

הבנת הקונספט של משלוחי אוכל

משלוחי אוכל הם שירותי שליחויות שמסופקים על ידי חנויות, מסעדות או אפליקציות של צד שלישי שמספקות מזון לצרכנים לפי דרישה. בימים אלה, הזמנות מבוצעות באמצעות אפליקציות סלולריות, אתרי אינטרנט או באמצעות הטלפון.

המשלוחים כוללים מנות מבושלות וכן מצרכים מסופרמרקטים. שיטות אחרות של משלוח מזון כוללות קייטרינג או סיטונאות. עלייתה של מערכת משלוח המזון המודרנית פרצה לתודעה במיוחד בתקופת הקורונה, כשאנשים היו סגורים בבתים וצפו בטלוויזיה כל היום.

הצורך של מסעדנים להתאים את השירותים שלהם

הקורונה כמעט הובילה לקריסה בתעשיית המסעדנות הישראלית וכתוצאה מכך מסעדנים רבים נאלצו להתאים את השירותים שלהם עם יצירת שירותי משלוחי אוכל מודרניים שכולנו מכירים.

דיווחים משנות הקורונה מצביעים על כך שההתאמה הזו הקפיצה את מכירות המסעדות ביותר מ-50 אחוז בפרק זמן קצר.

מודל פלטפורמה לצרכן

במודל הפלטפורמה לצרכן, אפליקציות צד שלישי מציגות מסעדות זמינות בקרבת הלקוח, בדרך כלל דרך אתר אינטרנט או אפליקציה לנייד. כדי לבצע את ההזמנה, אנשים שנרשמים לאפליקציה יכולים להזמין מהמסעדות שמוצגות על ידי חברת המשלוחים ולקבל את האוכל על ידי שליחי המסעדה או שליחי החברה.

בדרך כלל, הפלטפורמה לוקחת קיצוץ של 20 עד 30 אחוזים מערך ההזמנה על עלות המשלוח, ומודל זה מייצג כיום את האופן הדומיננטי של משלוחי אוכל.

מאפייני שירות המשלוחים

חברה שמספקת שירותי משלוחים מתפקדת כמתווכת בין לקוח למסעדות מקומיות רבות, עם תמיכת לקוחות מטעם המסעדות הללו במקרה שיש בעיות במשלוחים או בהזמנה עצמה, בתמורה לעמלה קבועה או משתנה שחלה עבור כל עסקה מוצלחת המתבצעת באמצעות הפלטפורמה.

חברת משלוחי אוכל מציעה דגמי מנויים שונים שבהם הלקוחות משלמים תשלום בתמורה למשלוח, עם הנחות, קופונים ומבצעים שונים.

מודל מסעדה לצרכן

במודל Restaurant To Consumer, המסעדה מגישה משלוחים בעצמה, באמצעות אתר אינטרנט, אפליקציה או הצטרפו לפלטפורמת משלוחים. לדוגמה, מסעדה עשויה להפעיל רשת משלוחי מזון משלה במיקומים נבחרים באמצעות אפליקציה משלה.

במודל מתקדם יותר, המסעדה משתפת פעולה עם חברות משלוחי אוכל חיצוניות על מנת לספק מזון לאזורים שהמסעדה אינה משרתת, במטרה להרחיב את מעגל הלקוחות.